مقالات

blank

اهمیت طراحی در پیش از چاپ در چاپ افست

5
(5)

برخی از مشکلات مربوط به چاپ و رنگ که معمولا تکنسین های چاپخانه با آن مواجه می شوند، تا حدود زیادی به طراحان مربوط است. زمانی که طرح به چاپخانه فرستاده شود، با توجه به اینکه طراحی اصولی انجام نشده مطمئنا طرح بعد از چاپ روی کاغذ با فایل اصلی مطابقت ندارد. در این صورت معمولا فرد چاپخانه را خطا کار می داند. اما چنین نیست. برای طراحی چاپ افست در گام اول یک گرافیست ماهر نیاز است. گرافیست ماهر کسی است که علاوه بر دانش گرافیکی در مورد چاپ هم اطلاعاتی داشته باشد. ضمن اینکه آگاهی گرافیست در رنگ شناسی ، اصول و عناصر تبلیغاتی ، روش های چاپ و مولفه های بصری هم اهمیت زیادی روی نحوه چاپ افست دارد.

اصلی ترین نکته برای چاپ افست، طراحی است. به کمک تصاویر می توان احساسات و پیام ها را به شیوه زیباتری به دیگران منتقل ساخت. طراحی می تواند برای به اشتراک گذاری پیام ها و جذب مخاطبان بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. در واقع می توان گفت اصلی ترین هدف از طراحی، بازاریابی است. معمولا از طراحی در زمینه بازاریابی برای برقراری ارتباط با افراد مختلف و انتقال پیام ها به مخاطبان استفاده می کنند. برشورها، کاتالوگ ها و المان های تبلیغاتی همه و همه امکان جذب مشتری در فضای حقیقی را فراهم کرده اند. بر خلاف متن یا سخنرانی، طراحی دوام بسیار بیشتری در اندیشه مخاطبین داشته و معمولا مخاطبین را به فکر وا می دارد؛ از همین رو تاثیر بیشتری می گذارد. 

چند نکته مهم در طراحی چاپ افست

طراحی چاپ یکی از بهترین شکل های طراحی است که با پایه و اساسی بنا شده است که به مردم چیزی ملموس می دهد که مکث و درنگ کردن بر روی آن بسیار است. این طراحی به شما اجازه می دهد از یک شکل سنتی گذشته و چیزی تازه ایجاد کند. پس طرح چاپ زنده تر از همیشه است. در این مقاله چند نکته مهم طراحی چاپ افست را با شما به اشتراک می گذارم که می توانید از آن استفاده کنید و خروجی طراحی خود را به بالاترین کیفیت ممکن برسانید.

با رنگ آمیزی مناسب شروع کنید

blank

لازم به ذکر است که در تمامی انواع طراحی توجه به گروه های رنگی RGB و CMYK اهمیت بسیار زیادی دارد، پس باید گرافیست اطلاعات جامعی در این مورد داشته باشد.

زمانی که میخواهید طراحی چاپ جدیدی را شروع کنید، اطمینان حاصل کنید که مجموعه رنگ ها با تنظیم CMYK باشد. این تنظیمات استاندارد صنعت طراحی چاپ است و با سیستم رنگی RGB که برای وب مناسب می باشد تفاوت دارد. سیستمی که نرم‌افزار کامپیوتر برای ایجاد رنگ روی صفحه استفاده می‌کند همان سیستمی نیست که چاپگر از آن استفاده می‌کند. گرافیک کامپیوتری از سیستم رنگی RGB استفاده می‌کند که از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی تشکیل‌شده است. اما چاپگر با رنگ‌های فیروزه‌ای، ارغوانی، زرد و مشکی که معمولاً به CMYK منسوب است کار می‌کند. سیستم RGB طیف بزرگ‌تری از رنگ‌ها را در مقایسه با بسیاری از چاپگرها دارد. چنانچه طرحی تنها برای فضای دیجیتالی در نظر گرفته شده‌ است، باید از RGB، اما اگر برای چاپ است، باید از CMYK برای آن استفاده شود.

قدمت CMYK به ماشین چاپ برمی گردد که هر رنگ باید جداگانه مورد استفاده قرار گیرد. امروزه، چاپ موثرتر از قبل شده اما  به دلیل راه اندازی نرم افزار طراحی و چاپگرها، استاندارد صنعت هنوز از CMYK استفاده می کنند تا از رنگ مناسب استفاده شود.

اضافه رنگ ( bleeding ) را فراموش نکنید

blank
blank

از آنجایی که عمل برش کاغذ در چاپگرها خیلی دقیق نیست، بنابراین طراحان باید همیشه یک مقدار فضای اضافه در اطراف طرح‌های خود که به آن حاشیۀ امنیت نیز می‌گویند، در نظر بگیرند تا چنانچه خطایی در برش کار به وجود آمد بخشی از طرح از بین نرود. همواره برای اینکه رنگ ها، تصاویر و متن از صفحه خارج نشود از اضافه رنگ در حاشیه صفحه استفاده می شود. اندازۀ این حاشیه در مورد کارهای مختلف چاپی متفاوت است. حدود 1/4 اینچ یا حداقل 3 میلی متر از هر طرف در حاشیه طراحی خود برای اضافه رنگ در نظر بگیرید تا پس از چاپ و برش طرح شما از صفحه خارج نشود و حاشیه اطراف تصاویر شما سفید نباشد. به عنوان مثال در مورد کارت ویزیت این حاشیه بین ۳ تا ۵ میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

چهارچوب بندی فضای خود را یاد بگیرید

blank

زمانی که اصول اساسی چاپ را یاد می گیرید، ضروری است که چهارچوب بندی را هم فرا  گیرید. چهارچوب بندی یکی از اصلی ترین مورد ها در چیدمان طراحی شما محسوب می شود به این دلیل که اهمیت کیفیت المان‌های تصویری و نوشتاری کارهای چاپی با توجه به اندازۀ آن‌ها متفاوت است.

یعنی اینکه اگر یک طرح مثلاً به شکل پوستر یا بیلبورد چاپ می‌شود، باید اندازۀ متن و تصویر آن به شکلی باشد که به راحتی از فاصلۀ دور هم قابل‌دیدن باشد. برای مثال، لوگو، تیتر، متن اصلی، گرافیک، لینک های وب سایت و …

قبل از شروع به طراحی هر المان، باید چند گزینه چیدمان را انتخاب کنید که طراحی شما را به بهترین شکل نشان دهد

اهمیت تایپوگرافی نیز در همین راستا مشخص می‌شود. یک طراح باید به اندازه و شکل فونت‌های متن یک طرح دقت کند. برای مثال در مورد طراحی یک کارت ویزیت بهتر است برای خوانایی متن روی کارت از به کار بردن فونت‌های نازک و کوچک اجتناب شود.  

خارج از چهارچوب سایز letter  فکر کنید

blank

زمانی که اولین قدم خود را به سمت طراحی چاپ برمیدارید، احتمالاً به سایز  letter استاندارد متکی خواهید بود. اما بعد از اینکه مهارت خود را پرورش می دهید و خلاق می شوید، شروع به فکر و کار کردن در خارج از این سایز و اندازه می کنید. به جای ایجاد یک برگه روی یک کاغذ 8.5 در 11، یک مستطیل بزرگتر را امتحان کنید، قطعات متحرک را در آن قرار دهید یا برش های اضافی اضافه کنید. خلاق باشید! این امر به شما کمک می کند خارج از چهارچوب به کار خود نگاه کنید. همچنین این بخشی از خلاقیت شما را نشان می دهد.

کیفیت

مورد بعدی که کم اهمیت تر از باقی هم نیست، کیفیت خروجی طراحی است. هر چقدر که طراحی شما خلاقانه، جسورانه و زیبا باشد با یک خروجی بی کیفیت برای چاپ تمام ارزش آن زیر سوال می رود

رزولوشن در مورد طراحی برای چاپ بیشتر از طراحی برای فضای دیجیتال اهمیت دارد. برای چاپ باید از طرح‌ها و تصاویر با رزولوشن بالا استفاده کرد. شاید بتوان رزولوشن DPI یا نقطه در اینچ را مهم‌ترین معیار کیفیت خروجی چاپ نامید. این واحد تعیین‌کنندۀ تعداد نقطه‌هایی است که چاپگر در یک اینچ مربع از صفحۀ چاپ ‌شده ایجاد می‌کند.

blank

زمانی که از پروژه خود خروجی می گیرید مطمئن شوید که کیفیت بالایی دارد. استاندارد پرینت 300 DPI می باشد. همچنین باید داشت که DPI نباید با PPI یعنی پیکسل در اینچ اشتباه گرفته شود، چرا که به تراکم نقطه‌ها در یک اینچ مربع فضای صفحه مربوط است و برای طراحی دیجیتالی استفاده می‌شود. انتخاب بهترین کیفیت، بهترین وضوح را تضمین می کند. این بدان معناست که هیچ تصویر تار و بی کیفیتی وجود ندارد، خوانش متن سخت نیست و یا نیاز به چاپ مجدد پرهزینه هم وجود ندارد.

چاپ طراحی

طراحی کار چاپی تنها پس از چاپ است که اهمیت خود را نشان می دهد. پس از گرفتن یک خروجی عالی از طرح خود با استفاده از چاپی با کیفیت آن را روی کاغذ بیاورید. با استفاده از چاپ دیجیتال می توانید از طرح خود یک برگ تست بگیرید و در صورت وجود هر گونه مشکلی آن را برطرف کرده و سپس چاپ خود را در تیراژ درخواستی در چاپ افست انجام دهید. انتخاب یک چاپخانه مناسب با امکان چاپ سریع و تیراژ دلخواه شما می تواند خیال شما را برای کیفیت نهایی طراحی چاپ شما راحت کند.

در خاتمه باید گفت  که طراحی چاپ به اندازۀ خود چاپ مهم است و باید به شکل تخصصی انجام شود. کیفیت کارهای تبلیغاتی چاپی و به خصوص طراحی آن‌ها می‌تواند در دیده شدن یک کسب و کار و افزایش مخاطبان آن تأثیر فوق‌العاده‌ زیادی داشته باشد می توانید روی چاپ کارهای چاپی خودتان روی ما حساب کنید. کارشناسان ما با کنترل دقیق فایل های چاپی شما تمام تلاش خود را خواهند داشت تا چاپ با کیفیت بالا را برای شما به ارمغان بیاورند.

مجتمع چاپ نفش آفرین تهران این کار را برای شما آسان می کند چرا که دارای یک بخش طراحی بسیار قوی و مسلط به چاپ افس و فلکسو می باشد .

 

 

آیا این پست برای شما مفید بود؟

لطفا برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 5

لطفا اولین رای را بدهید!

1 دیدگاه در “اهمیت طراحی در پیش از چاپ در چاپ افست

  1. blank علی گفت:

    خیلی کامل هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایدبار