مقالات

چاپ سیلک‌ اسکرین
چاپ سیلک‌ اسکرین

چاپ سیلک‌ اسکرین چیست ؟

5
(5)

چاپ سیلک‌ اسکرین

چاپ سیلک روشی برای چاپ تصویر است. در این روش از پارچه توری با سوراخ‌های بسیار کوچک استفاده می‌شود. توری در قابی ثابت می گردد. تصویر مورد نظر روی این توری نقش شده و سپس بخش‌هایی از تصویر که نباید رنگ بخورد با ماده‌ای مسدود کننده پوشیده می‌شود. این قاب توری را در این حالت شابلون یا کلیشه می‌نامند. سپس زیرکار را با فشار کاردک مخصوص و یا غلتک به سطح چاپ شونده منتقل می‌کنند. رنگ یا زیرکار فقط از بخش‌هایی که مسدود نشده به سطح کاغذ یا سطح چاپ شونده منتقل می‌شود و تصویر روی آن ظاهر می‌گردد.
با این روش می‌توان بر روی مواد مختلف چاپ‌های ‌رنگی انجام داد.
با چاپ سیلک‌اسکرین می‌توان روی انواع مواد مانند پارچه و چینی و سرامیک و فلز و غیره تصاویر مختلفی چاپ کرد. با چاپ سیلک می‌توان روی اجسام با شکلهای مدور و غیر مسطح نیز چاپ نمود که از این نظر در بین روش‌های چاپی منحصر به ‌فرد است. این نوع چاپ برای چاپ تبلیغی بر روی اشیای گوناگون مثل تقویم و سررسید و لیوان و کاغذ و … بکار می‌رود.

تاریخچه چاپ سیلک

تاریخچه چاپ سیلک

اولین کسانی که چاپ سیلک را بوجود اوردند ژاپنی ها بودند از رنگدانه های طبیعی پودر شده روی دیوار غار ها میتوان فهمید که عمل گرته برداری مربوط به چه دورانی بوده است . مردم جزایر فیجی از برگ درخت موز برای چاپ استفاده میکردند . هرنوع شکلی که می خواستند روی برگ برش میزدند و با رنگ امیزی آن و فشار ان بر روی سطحی مورد نظر تصویر چاپ میشد

انواع چاپ سیلک

چاپ سیلک انواع مختلفی دارد

    1. چاپ معمولی
    2. چاپ با لاک حساس برجسته آبی
    3. چاپ ترام
    4. چاپ پلاستی زول
    5. انواع دیگر
رنگ مخصوص چاپ سیلک

رنگ مخصوص چاپ سیلک

در چاپ سیلک از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود که پایه همه آنها آب و روغن است . هر کدام از این نوع رنگ‌ها برای خود یک حلال ویژه ای دارند. مثلاً رنگ pp دارای حلال ریتارد و همچنین رنک pvc نیز از این حلال بهره می‌برد.

برای درست کردن رنگهای مختلف نیاز ندارین همه نوع رنگ را خرید بکنید بلکه با ترکیب پنج تا از رنگ‌های اصلی می توانید به کلیه رنگ ها برسید . این رنگ‌ها عبارتند از رنگ‌های مشکی، سفید، زرد، آبی، قرمز

آیا این پست برای شما مفید بود؟

لطفا برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 5

لطفا اولین رای را بدهید!

1 دیدگاه در “چاپ سیلک‌ اسکرین چیست ؟

  1. blank علی گفت:

    فوق العاده و کامل بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایدبار