مقالات

انواع مرکب های چاپ
انواع مرکب های چاپ

انواع مرکب های چاپ چیست ؟

4.2
(5)

انواع مدل‌های دستگاه چاپ افست

مرکب چاپ بر اساس انواع مدل ماشین چاپ و یا بر اساس روش چاپ

در بعضی موارد این‌ تقسیم بندی بر اساس روش خشک شدن نیز تقسیم بندی می‌شود

 مرکب های UV . IR  و اکسیداسیون

انواع ساختمان مرکب‌های چاپ

چاپ افست :

   OIL BASE . HEAT SET . COLD SET

چاپ فلکسو :

  WATER BASE – SOVLENT BASE

مرکب های اولترا وایولت :

  UV BASE

مرکب های سیلک :

CLOTH SOVLENT BASE – CLOTH WATER BASE _ CLOTH WATER & SOVLENT BASE

مرکب های دیجیتال :  

جوهر افشان

مرکب چاپ افست

مرکب چاپ افست چگونه است ؟

فن آوری چاپ افست بر اساس تقابل روغن و آب به وجود آمده است. به دلیل داشتن غلظت بالا به مرکب های خمیری معروف هستند که بر اساس ماشین چاپ این غلظت متغیر می باشد.
برای مرکب افست ورقی غلظتی برابر با ۵۵۰ تا ۵۰۰ پوآزو و برای مرکب های رول به نسبت نوع ماشین و شیب منبع مرکب ها بین ۹۰ تا ۱۸۰ پوآز می باشند.
با توجه به فراوانی کاربرد مرکب چاپ افست تعدادی از ویژگی های این مرکب به اختصار توضیح داده می شود. مرکب های افست برای چاپ روی سطوح صاف فرموله می شوند، از روی صفحات چاپی که نه سطوح تصویری برآمده و نه گود دارند .
در واقع در فرایند لیتوگرافی مسائل شیمیایی چاپ افست نقش اصلی را ایفا می کند .
در سیستم های افست، مرکب باید از پلیت آلومینیومی بر روی لاستیک سیلندر (بلانکت) و سپس برروی سطح چاپ شونده منتقل گردد. در طی این انتقال؛ ضخامت آن کاهش می یابد. بنابراین مرکب باید از قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار باشد. این قدرت رنگ دهی توسط رنگدانه ها تأمین می گردد، پس هرچه مقدار رنگدانه داخل مرکب بیشتر باشد ،قدرت رنگ دهندگی لایه نهایی مرکب که بر روی کاغذ منتقل می شود بیشتر می شود و نیز باید دارای خاصّیت سیال باشد . بنابراین باید مقداری مایع سیال در مرکب موجود باشد تا رنگدانه ها در آن حرکت کنند.
این مایع باید از مواد روغنی جلادار باشد و هیچ یک از اجزای مرکب (رنگدانه و یا سیال) نباید با محلول داخل حوضچه آب مخلوط شوند. این یکی از مهمترین ویژگی های مرکب های افست می باشد. این خاصّیت سبب می شود هنگامی که مرکب بر روی پلیت منتقل می گردد به نواحی چاپ شونده خشک بچسبد و به نواحی چاپ نشونده تر نفوذ نکند.
مرکب چاپ افست باید از غلظت بالای رنگ دهندگی برخوردار باشند و نباید با آب مخلوط شوند. افزایش دمای محیط و نیز هم زدن مرکب دراثر چرخش نوردهای ماشین چاپ افست ویسکوزیته مرکب را کاهش می دهد. هرچه خاصیت چسبندگی مرکب بیشتر باشد، دارای مقاومت در تقسیم شدن هست وتقسیم آن توسط نوردها مشکل تراست. افزایش دما باعث کاهش غلظت وچسبندگی می شود ،اما هم زدن مرکب غلظت را کاهش و اما چسبندگی را افزایش می دهد.
در چاپ، چهار رنگ زرد ، سایان ، سیاه و ماژنتا استفاده می گردد و از ترکیب و کنار هم قرار گیری این رنگ ها طیف های وسیعی از رنگ ها به وجود می آید .

مرکب چاپ افست خشک

مرکب چاپ افست خشک چگونه است؟

افست خشک به نام چاپ « لترست » نیز معروف است. وسیله چاپ این نوع مرکب ها از یک سیلندر کلیشه که معمولا به صورت برجسته مانند لترپرس و دارای یک سیلندر لاستیک که مستقیما ظروف پلاستیکی در پیستون فلزی که دقیقا نقش سیلندر چاپ را بازی می کنند تعبیه و رنگ پخش شده و آماده شده مستقیما از طریق لاستیک به سطح چاپی که معمولا گرد می باشد منتقل می شود.
مرکب چاپ توسط یک مخزن مركب (مركب خمیری) به نوردهای صلایه انتقال و سپس کلیشه یا سیلندر فرم را آغشته به مركب کرده و مرکب به لاستیک منتقل شده و از آن جا به ظروف مورد نظر چاپ منتقل می شود. این نوع مرکب باید سریعا خشک شود تا بتوان ظرف ها را در کیسه های جمع و جهت بسته بندی مواد لبنی عرضه کرد.
روش خشک شدن مرکب به جنس ظرف پلاستیکی و اندازه آن بستگی دارد. بعد از چاپ ظرف ها را از مسیری که تحت تابش اشعه ماوراء بنفش (IR) و اشعه مادون قرمز (UV) است عبور می دهند. در نتیجه مرکب بلافاصله از حالت مایع به جامد تبدیل می شود. در بعضی موارد هم پس از چاپ، ظرف را تحت دمش هوای گرمی قرار می دهند که معمولا توسط کانال های حرارتی اجرا می گردد. امروزه اشعه UV نیز نقش مهمی در خشک کردن این مرکب ها بازی می کند. بنابراین فرمول مرکب مورد نظر باید براساس خشک شدن اشعه UV ساخته و آماده گردد.
در این نوع مرکب ها از حلال های تقریبا با نقطه جوش ۲۰۰ درجه سانتیگراد که در درجه حرارت بین ۸۰-۱۰۰ درجه سانتیگراد که بعد از چاپ کاملا خشک می شود، استفاده می کنند. به دلیل این که این ظروف پلاستیکی بوده و تحت تأثير حرارت قرار گرفته و شکل ظاهری اش عوض می شود باید در مورد نحوه چاپ و میزان درجه حرارت آن دقت لازم به کار برده شود.
اگر ظروف مورد نظر چاپی از PP و PE ساخته شده باشد لازم است قبلا بار الکتریکی ساکن آنها را توسط کرونا حرارت یا به هر طریق ممكن تخلیه نمایند تا چاپ روی این سطوح بدون مشکل انجام گیرد. چون این نوع مرکب ها توسط اشعه IR یا حرارت دمش هوای گرم خشک می شوند. باید رنگدانه ها طبق نظر مرکب ساز انتخاب شود. مقاومت نشت روی پلاستیک، نحوه و میزان خشک شدن در تهیه و فرموله کردن این نوع مركب‌ها نقش اساسی را ایفا می کند.

مرکب چاپ فلکسو گرافی

مرکب چاپ فلکسو گرافی چگونه است ؟

نام چاپ فلکسوگرافی از چاپ آنیلین تغيير و مشتق شده است و چون برای چاپ سطوح قابل انعطاف که در بسته بندی غذایی کاربرد دارد نام فلکسوگرافی را به خود گرفته است.
اساس و پایه این روش چاپ بر این مبناست که یک مخزن مرکب چاپ که در داخل آن یک نورد فلزی به نام آنیلوکس در حال چرخش است که مرکب را پیمانه کرده و تحویل یک نورد لاستیکی که مستقیما با کلیشه لاستیکی در تماس می باشد، انتقال می دهد. این کلیشه با تکیه به یک سیلندر مخصوص به نام سیلندر چاپ، رنگ منتقل شده روی خود را به سطح چاپ شونده که به صورت رول در حال گذر است منتقل می نماید.
البته ترتیب قرار گرفتن نورد لاستیک با آنيلوکس می تواند به صورت معکوس نیز باشد؛ یعنی به جای آنیلوکس نورد لاستیکی در مخزن در حال چرخش باشد.
این روش چاپ برای چاپ روی کیسه های سیمان و کاغذ های کرافت و انواع کاغذهای جذبی و غیر جذبی، فویل های آلومینیوم، سلوفان PP و PE و انواع دیگر کاغذهای مصنوعی مورد مصرف می باشد و بسته به نوع مرکب چاپ، چاپ اشعه‌ نیز می تواند به عنوان روش خشک کردن بعد از چاپ در این جا کاربرد پیدا کند؛ مانند روش حرارتی IR و روش UV که بعد از واحد چاپ مورد استفاده قرار می گیرد.

حرارتی IR و روش UV

در این روش برای چاپ روی نوارها، فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی حتما بایستی پیش از چاپ عمل بارگیری و تخلیه ی بار ساکن انجام گیرد؛ زیرا وجود بار ساکن و تجمع آن روی فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی مانع نشست صحیح رنگ می شود، لذا قبل از مرحله چاپ یک واحد «کرونا» که شامل یک خازن تخلیه ی الکتریکی است تعبیه می شود و فیلم را آماه برای چاپ می نماید. بدون این عمل بارگیری، مرکب چاپ پس از چاپ از روی این نوع فیلم به آسانی برداشته می شود.
مرکب های فلکسو در چاپ کفپوش و کاغذ دیواری گرفته تا سلفون و ورقه های نازک پلاستیکی گوناگون، فویل های فلزی و … استفاده می شود.
مرکب هایی که در روش فلسکوگرافی یا چاپ گود به کار برده می شوند حالت مایع دارند و به همین جهت اغلب مرکب water base نیز نامیده میشوند. مرکب های فلکسو شامل رنگدانه ها ،جوهرهای حل شدنی، همراه با سیال حمل کننده مواد مرکب می باشند.
مرکب های فلکسو یا الکل پایه ای یا آب پایه ای هستند. مرکب های الکل پایه متداول تر بوده وبه وسیله تبخیر خشک می شوند. مرکب های آب پایه هم کم هزینه تر هستند و به وسیله تبخیر و یا جذب خشک می شوند.

مرکب چاپ هلیوگراور

مرکب چاپ هلیوگراور چگونه است؟

چاپ هلیوگراور ساده شده روش فلکسوگرافی است. اگر به جای آنیلوکس یک سیلندر چاپی به روش گراوور فرم یا تصویر روی سیلندر حکاکی یا گراوور شود ، با به حرکت در آوردن این سیلندر گراور شده در داخل مخزن مرکب و قرار دادن یک تیغه فولادی نیز که بتواند مازاد رنگ را از روی سیلندر گراور شده بردارد و بلافاصله به کمک یک سیلندر چاپ و عبور کاغذ یا هر نوع فیلم قابل انعطاف از این سیلندر چاپ و سیلندر گراوور شده تصویر به سطح چاپی منتقل می شود.
در این روش چاپ به وسیله ی عمل شیمی گرافی، فرم یا تصویر را روی سیلندری که قبلا روی آن عمل آبکاری مس صورت گرفته و حساس شده است منتقل می نمایند. بعد از انتقال تصویر روی سیلندر آبکاری شده مسی ، آبکاری گرم صورت می گیرد تا به سیلندر مقاومت در برابرسایش بدهد . در نتیجه با قرار دادن یک تیغه فولادی و برداشتن رنگ مازاد به نحو بسیار خوبی تصویر بر روی سطح مورد نظر منتقل می شود.
چاپ گراوور یا هلیوگراوور روی کلیه سطوح قابل انعطاف اعم از کاغذ کرافت، کاغذ براق و پوشش داده شده و انواع فیلم های منصوعی مانند سلفون های PVC, PE, PP و PVDC انجام می گیرد.
مرکب های گراور، مرکب های سیال سریع خشک شونده هستند که باید غلظت و ویسکوزیته کافی داشته باشند تا از درون حفره های حکاکی شده در سیلندرعبور کنند و آن ها را کور نکنند.
این مرکب ها به طور کلی با تبخیر حلال داخل مرکب با استفاده یا بدون استفاده از حرارت خشک می شوند. این مرکب ها باید عاری از ذرات سخت باشند تا سیلندر و یا پلیت را نخراشند. حلال های بسیار متنوعی در مرکب گراوور استفاده می شود که بستگی به زیر لایه حامل آن دارد.
این مرکب ها فرار بوده واگر به طور صحیح نگهداری نشوند سبب آتش سوزی می شوند.

مرکب چاپ اسکرین چگونه است ؟

چاپ سیلک اسکرین بر مبنای انتقال مرکب چاپ از مناطق باز توری که مناطق تصویری آن باز ولی مناطق غير تصویری آن به وسیله ی مواد شیمیائی کاملا بسته شده است انجام می گیرد.
چاپ اسکرین به صورت تک تک و ورقی و یا به صورت رول جهت چاپ پارچه ، چاپ پلاستیک و یا سطوح PVC مورد استفاده قرار می گیرد.

مرکب چاپ اسکرین

مرکب های چاپ اسکرین اغلب از نوع روغن های خشک شونده هستند. اگرچه از سایر مرکب ها هم می توان استفاده کرد. این مرکب ها غلظت رنگی غلیظی دارند و در هر رنگی ساخته می شوند و در آن ها از سیال حمل کننده مناسب استفاده میگردد. تمام مرکب ها باید غلیظ و روغنی باشند تا واضح و همواره با مقاومت کم چاپ کنند.
ویسکوزیته مرکب چاپ سیلک متوسط می باشد ،یعنی حالت آن خمیری بین مرکب های فلکسو و افست و یا لترپرس است.

مرکب های بدون حلال

مرکب های بدون حلال چگونه است ؟

مرکب های کاتالیتیک : این مرکبها برای چاپ وب کاربرد دارند، شامل دو مایع پلیمر مانند ملامین و فرمالدیید می باشند که اتصال سراسری جامدی درحضور یک اسید تشکیل می دهند. نوعی جوهرنمک با مخلوط ترکیب می شود تا از به هم پیوسته شدن آن ها روی ماشین چاپ در حرارت های معمولی جلوگیری نماید. هنگامی که کاغذ وب به درون خشک کن می رود، جوهر نمک تجزیه می شود و اتصال سراسری پلیمرها به شکل رزین خشک، جامد وترمو ست در می آید .این مرکبها وسیستم های هیبرید شامل مقادیرکمی از حلال غیرفعال می باشند. که در افست وب و در فضاهایی که تنظیم کیفیت هوا به سختی انجام می گیرد استفاده می شوند.

مرکب های یووی

مرکب های یووی چگونه است ؟

با توجه به آلودگی محیط زیست و زیان بار بودن حلال های شیمیایی که در فرمولاسیون مرکب چاپ استفاده می شود .مرکب های یو وی از راه حل های مختلفی برای کاهش انتشار مواد شیمیایی در محیط استفاده می کنند. مرکب های یووی در حالت عادی خشک نمی شود و فقط با تابش نور ماوراء بنفش خشک می گردند و حلالی را در محیط منتشر نمیکند و زیانی برای کاربران ندارند .

آیا این پست برای شما مفید بود؟

لطفا برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 5

لطفا اولین رای را بدهید!

1 دیدگاه در “انواع مرکب های چاپ چیست ؟

  1. blank امیر علی زرندی گفت:

    بسیار آموزنده بود . آیا جوهر های پرینتر هم از همین مکانیزم پیروی می کنن ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایدبار