مقالات

تکنیک ترام گذاری در چاپ افست
تکنیک ترام گذاری در چاپ افست

تکنیک ترام گذاری در چاپ افست

5
(6)

تکنیک ترام گذاری در چاپ افست

به نقطه های ریز که روی سطح چاپ قرار دارد و ازتراکم آنها یایه روشنهای تصویر شکل می گیرند ترام می گویند. ترام کوچکترین عضو یک کار چاپی که به مجموعه ترامهای چهار رنگ اصلی که با زاویه در کنار هم قرار می گیرند گل ترام می گویند.

اشکال ترام

اشکال ترام

ترام ها اشکال مختلفی دارند که بسته به نوع چاپ و دستگاه چاپی انتخاب می شوند ترام دارای شکلهای مختلف با تنوع بالا ،مثل  دایره، مربع، لوزی، لانه زنبوری، دایره،بیضی و…..می باشد اما همه اینها برای هر کار چاپ مناسب نیست درچاپ افست اصولا از ترام مربع استفاده می گردد زیرا از نظر بصری واضح تر است.

ترام گذاری

ترام گذاری شامل سه تکنیک به عبارت زیر است

ترام گذاری AM

درتکنیک AMترام فاصله ترام ها از هم یکی است اما قطر انها از هم کم وزیاد می شود.که ساده ترین و پر طرفدارترین نوع ترام گذاری می باشد که در چاپ افست از آن استفاده می شود.

ترام گذاری  FM

از این نوع از ترام گذاری برای چاپ صورت و تصاویر با ریز نگاری بالا استفاده می گردد.کیفیت تصویر  در این نوع ترام گذاری بسیار بالا بوده اما حتما باید کیفیت دستگاه چاپ بالا باشد تا به کیفیت مد نظر برسیم.درتکنیک FM فاصله ترامها از هم متغییر است ولی قطر آنها به یک سایز می باشد در قسمتهای پررنگ اجتماع نقاط باعث پررنگ شدن ودر قسمت کمرنگ فاصله کار باعث روشنی کار می شود

ترام گذاری sabhima

اخیرا ترام دیگری به نام sablimaکه کمتر از ده سال است متولد شده است. که بسته به نوع تصویر لیزر دستگاه لیتوگرافی به صورت مشترک از هر دو نوع ترام AMو FMاستفاده می نماید.که این ترام بسیار دقیق تر از ترام AM است وجزئیات تصویر را به خوبی نمایش می دهد.در واقع در این نوع ترام گذاری هم اندازه و هم فاصله ترام ها متفاوت است.

ترام گذاری HD

ترام گذاری های دیگری نیز وجود دارد که در آن یک ترام بزرگتر و چندین ترام کوچکتر تشکیل گل ترام را می دهند و در واقع کیفیت بی نظیر آن زبانزد انواع ترام گذاری ها می باشد.

 

زاویه ترام

زاویه ترام

درچاپ اقست برای اینکه رنگها روی هم قرار بگیرند باید ترام گذاری انجام شود واین کار مستلزم قرار گیری درست، زوایای مختلف ترام با چهار رنگ اصلی نسبت به همدیگر است ………چنانچه زاویه ترام  هرچهار رنگ اصلی یکی باشد تصویر ایجاد شده  زیبایی کاملی نخواهد داشت به همین دلیل است که ترام ها را با زوایای مختلف در کنار هم قرار می دهندتا تصویر چاپ شده به زیباترین شکل ممکن ظاهر می گردد.برای زاویه های  ترام بیش از ده نوع مختلف زاویه وجود دارد که بسته به نوع کار ،دستگاه لیتوگرافی آن ها را انتخاب می کند.

بر اساس استاندارد چاپ افست زوایای ترام به صورت زیر در نظر گرفته می شود

C=15      M=75     Y=0    K=45

blank

دقت و اندازه ترام

به ریزی و درشتی ترام گفته می شود که بر حسب خط بر اینچ بیان می شود.(LPI) هر چه بیشتر باشد ترام ریزتر است و هر چه کمتر باشد ترام درشتر است.در چاپهای مختلف اندازه ترام متفاوت است در چاپ افست معمولا بین 150 تا 200 چاپ صورت می گیرد همچنین لازم به ذکر  است انتخاب اندازه LPI ترام به نوع ماشین چاپ، کاغذ ؛ مرکب وعوامل دیگر بستگی دارد

آیا این پست برای شما مفید بود؟

لطفا برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 6

لطفا اولین رای را بدهید!

4 دیدگاه در “تکنیک ترام گذاری در چاپ افست

  1. blank علي گفت:

    بي نظير بود

  2. blank فهیمه پترسا گفت:

    عاای بود

  3. blank ملیکا گفت:

    خیلی تخصصی بود . مطالب ساده تر رو بیشتر دوست دارم

  4. blank محمد پارسا گفت:

    تکمیل و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایدبار